M A N I A P H O B I A

20 år och gammal som gatan

Publicerad 2014-02-22 20:41:55 i Allmänt, Sånt vi tycker,

Det var längesen jag skrev. I huvudet snurrar ständigt tankar och minst fem viktiga frågor skulle kunna ta sig ut till fingrarna och tangenterna. Men det går liksom inte. Det känns som att förut var allt så självklart. Nu spelar jag alla roller i en argumentation samtidigt. Jag är för, jag är emot och jag är publik och kanske programledare. Ni ser vart det här leder. Juste, ingenstans. 
 
En del saker har jag dock kommit fram till som jag tycker ändå är ganska viktiga. Ganska cheesy och ganska viktiga. Hade ni varit jag hade ni också kommit till insikt om detta, men eftersom ni inte är jag ska jag med pedagogisk elegans nu sprida det jag kommit fram till på 20 år. 
 
Ett. Alla har fel. Barn kan ha fel. Och häpnandsväckande nog så har framför allt vuxna fel. Och kanske viktigast av allt så har jag också fel. Ibland för att det inte finns endast ett korrekt svar. Det finns tolkningar och upplevelser. Därför så kan det ofta hända att alla har fel ibland. Så sluta skyll ifrån dig. Detta leder oss vidare till punkt två.
 
Två. Lyssna inte så noga på vad folk säger. Negativa grejer speciellt. Vad de har hört. Fördomar. Låt dig inte smittas av dammiga synsätt och idéer som du inte vill ha. För; 1. Alla har fel. Och 2: Det är du som bestämmer.
 
Tre. Du bestämmer. Heeeelt själv. Det kanske inte känns så, för det är mycket som spelar in på ditt val. Moral, relationer, vad folk ska tycka. Men i grund och botten är det du som bestämmer. Det gör ofta det hela snarare mer komplicerat, men med frihet kommer ansvar. Punkt 1-3 säger alltså tydligt att den här listan är överflödig och att du kan ge fan i att bry dig om dessa sex punkter. Simple as that. 
 
Fyra. Var snäll. Wow va, nu blev ni imponerade. Men allvarligt, var snäll och omtänksam. Var alltså inte dum. Var snäll mot dina föräldrar, för de har gett dig allt de kunnat. Syskon. Vänner. Den som sitter i kassan på valfri dagligvaruhandel. Börja med dig själv om det känns skrämmande och utelämnande. Men faktum är att vi alla sitter ihop och påverkar varandra med allt vi gör. 
 
Fem. Det kommer antagligen alltid finnas någon som är bättre än dig på något. Rent praktiskt. Och det enda du kan göra är att tro på dig själv för du är ganska awesome ändå. Vi är de vi är, inte våra prestationer. 
 
Sex. Ät mat. Både gott och nyttigt. Sov. Var noga med att inte sova för mycket. Gå istället upp och göra något du kan vara stolt över. Säg ja och säg nej. Säg sanningen så ofta du kan. Ta hand om dig på alla plan. Du är det viktigaste du har och det finaste du kan ge någon annan och den värld som du lever i. 
 
Jag skulle kunna ge så många fler tips. Som att inte störa sig så mycket på andra personer, försöka lära dig så mycket som möjligt om valfritt ämne, äta mycket god mat, pasta förslagsvis, bry sig lagom mycket(läs skit i alla andra de är idioter), försöka att inte bry sig så himla mycket om skruvade saker som ideal och trender. Välja va fan som helst som du vill att ha på dig och vem du vill ligga med. Att göra saker som får dig att må bra osv. Men sånna saker får ni lista ut själva. 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-02-28 18:17:59

Vad heter ni på tumblr? Och vilka följer ni? :)

Svar: http://linneahenriks.tumblr.com och http://weweresluts.tumblr.com är Linneas.http://nightpastimes.tumblr.com är Alva.


Vi följer en massa, så klicka dig vidare bara.
Linnea Henriks

Postat av: Alexandra

Publicerad 2014-05-02 11:06:48

Fantastiskt inlägg och fantastisk blogg!
Det är så många människor som bör läsa det här.
Det är så skrattretande, skrämmande och deprimerande att en så grundläggande sak som "var snäll", som man fick lära sig sen dagisålder, är en akt så många glömmer att anamma. Jag själv kan komma på mig själv att tänka eller säga något, som jag inte alls egentligen tycker eller står för, av helt fel anledning.
Så länge man kommer på sig själv och slår sig på fringrarna och tar fram dagisfröken rösten och säger "det var inte snällt".
Fortsätt påminn folk, det är så viktigt! Inte alla har förmågan att säga åt sig själva.

mvh
Alexandra

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alva, Linnea och Matilda. 16, 20 och 20. Vi skriver, fotograferar och experimenterar utan att riktigt veta exakt vad det är för något vi gör. Men vi gillar det, hoppas att ni också gör det.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela