M A N I A P H O B I A

Du är inte sexig. Byt om.

Publicerad 2014-04-30 11:03:00 i Allmänt, Sånt vi tycker,

Det finns så många fina killar. Det gör verkligen det. Men nu ska det handla om något annat. Imorse slog jag upp ögonen och möttes av ett inlägg på facebook. Ett inlägg som hade sina små skavanker, felstavningar och som hade letat sig till min sida genom en delning av en kille i som är några år yngre än mig. Det var ett litet budskap, en uppmaning, från "vi män" till "tjejer". Nämen det är bäst jag läser nu, detta måsta vara viktigt! (ironi)
 
 
Jag citerar:
Hej tjejer! Nu börjar vi närma oss sommartider och det kliar säkert i fingrarna på er för att ni vill dra på er dom där alldeles för stora "moderiktiga" jeansshortsen enda upp i armhålorna precis som ni gjorde förra året. Vi män förstår oss inte riktigt på det sexiga i att hela magen blir en enda lång bullfitta och ser hellre att ni köper ett par mindre shorts iår. Trevlig sommar. :)
 
 
Jag blev arg. Lugnade mig lite. Alltså. Det är så mycket som är fel med det här, utöver stavfel. Ni som tycker att det är-inte-så-farligt-sluta-vara-pk, observera:
Det trycks på att alla killar oavsett ålder är män, stora starka osv. Att skriva "tjejer", det förminskar, ger en mycket yngre klang, osäkrare, svagare. Sätter sig i maktposition, nämen va? Ironi igen.  
 
1. Vem bestämmer att de är alldeles för stora?
2. De sitter inte "enda" upp i armhålan.
3. Bullfitta..
4.  KVINNOR ÄR INTE TILL FÖR ATT VARA SEXIGA OCH TILLFREDSTÄLLA MÄN. DET SPELAR INGEN ROLL OM DET ÄR SHORTS ELLER EN SARONG ELLER EN OVERALL. KVINNOR ÄR INDIVIDER OCH SKA HA MAKT ÖVER SIN EGEN KROPP SÅ KÄFT. 
 
Det är ingen akademiker som skrivit detta, hör och häpna. Jag vet inte vem som skrev det från början men jag gissar iaf inte på någon fancy utbildning. Det är antagligen ett skämt, någon som försöker vara lite rolig. Haha. Någon som tycker det är kul att tänja lite på gränserna, vara lite dangerous. Han tycker shortsen är fula, och varsegod, tyck det. Men det här sättet finns överallt. Och så mycket lyser igenom. I en sån liten, kanske skämtsam text ryms så mycket taskig kvinnosyn som de flesta inte tänker på. För att man är så van. Så kanske du ba ha, fan va kul, dela skiten lol. Men. Den här personen anser sig vara man. Han anser sig tydligen också därför få nedvärdera och tycka till om tjejers, kvinnors val av shorts. Inte bara han får göra det, utan alla män, enligt honom. Han kan säga till ett helt kön, till hälften av jordens befolkning att nä, nu tycker jag ni köper MINDRE shorts så att jag blir lite upphetsad här. Han "ser hellre" att istället för att sätta på sig vilka jävla shorts man vill, så ska man köpa andra shorts som passar herrn bättre. Mannens behov över kvinnans vilja. Objektifiera. Halva jordens befolkning är till för ett enda syfte. Att göra honom tillfredställd. Den synen på kvinnor, tjejer. Den synen på mig och kanske dig, dina systrar, mammor och ja. Jag blir arg och äcklad, det är min spontana reaktion.
 
Alla som delat detta tycker någonstans likadant. De skulle nog aldrig säga det rakt ut, men det finns undermedvetet. Det här inlägget har fått 23 delningar. 250 likes. Kommentarer som var ungefär i den här stilen:
Kvinnlig användare "Jag kan gå i mjukisbyxor, struntar i vad killar tycker"
Manlig användare "Ja gör det, då blir de lättare att dra av."
 
 
PALLAR INTE.
 
Många som delat inlägget är tjejer. Jag vet inte vad jag ska säga om det. Jag undrar hur många tjejer som lägger sina shorts längst in i garderoben och drar på sig ett par små jävla shorts. För det finns de som tar åt sig. Som inte fattar att det är deras eget val, deras kropp. Eftersom de får höra sånt här hela tiden. De tror att det är så det ska vara. Att de har ett syfte, endast.
Var sexig istället för att klä dig i det du vill ha. 
 
Det finns så många fina killar, män. Det gör verkligen det. Det finns han som utövar härskarteknik mot en yngre kvinna på bostadsföreningsmötet, och så finns det hennes kille som säger "Sådär säger man inte till en tjej", som tar henne i handen och går därifrån. Lämnar den andra att skämmas. Som säger ifrån. Sen finns det de som delar inlägg på facebook. Även om det bara är på skämt, för att vara rolig. Få likes. Ställ er frågan: Vem vill du vara?
 
 

Kommentarer

Postat av: Hampus

Publicerad 2014-04-30 14:52:54

Ibland är det pinsamt med facebook och sociala nätverk i huvudtaget. Jag förstår helt ärligt mig inte på världen vi lever i idag. Ni är väl precis som oss? Alla är lika mycket värda. Ni tjejer/kvinnor är INTE till för att tillfredsställa oss. Och att skriva till någon annan att dom inte är "sexiga" och att skriva saker som att dom ber ER kvinnor att sätta på er kläder som den killen/killarna/mannen/männen tycker. Jag blir å jävla irreterad på folk som tycker att utsidan är allt. Jag säger bara en sak. Det är insidan som räknas och det kommer det ALLTID att vara. Utseende är bara ett pyttelitet +. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att leva med en kvinna som inte har en fin insida utan bara är snygg och fin. Helt skandal. Skulle blivit tokig, skulle helt enkelt inte fungerat. Känslor... Vad är det? Jo, det är en sak som är viktig, inte utseende, utseende är inte viktigt. Väldigt bra skrivet av er och jag förstår dig/er väl. Men som sagt. Jag förstår mig inte på andra män. Jag är själv man, men skulle INTE kunna tänka mig leva med någon som bara ska vara sexig. Insida ännu en gång. INSIDA.

Tack på förhand!
Hampus

Postat av: Lol

Publicerad 2014-04-30 22:01:13

Alla tjejer är ju också perfekta alltså de är BARA killarna som gör fel

Svar: Mja alltså om du läser ordentligt så nämnde jag tjejer också. Det handlar om den manliga könsrollen, hur det är i samhället. Inte alla män.
Linnea Henriks

Postat av: N

Publicerad 2014-05-01 17:50:58

Kungligt skrivet (ingen ironi)!

Svar: Tack fina du!!
Linnea Henriks

Postat av: M:et

Publicerad 2014-05-01 20:38:43

Fruktansvärt bra skrivet!

Svar: Tack så mycket!! Kul att du gillar det.
Linnea Henriks

Postat av: David

Publicerad 2014-05-01 21:56:59

Tja!

Ville bara hälsa att det var riktigt riktigt bra skrivet, skarp analys. Jag är särskild glad också att du trots din tuffa (men helt riktiga!) kritik ändå lyckas vara lite nyanserad. Som man är det galet lätt att vänja sig vid hur "män" tänker och hur "kvinnor" förväntas bete sig - och därför ibland brista i sin uppmärksamhet mot sån här skit. Jag vill verkligen inte vara den mannen som agerar likt de negativa exempel du tog. Därför var det väldigt uppmuntrande att påminnas om hur illa vissa beter sig, så man inte blir passiv själv - men också uppmuntras till att vara den som tar ställning mot allt detta. Allt för ofta målas en bild upp av hur vi "män" kollektivt är rövhål som bara vill kvinnor illa - då känner man sig själv till stor del pissad på och blir nästan trött på "feministjargongen" istället för att bli uppmuntrad och gå med i kampen. Detta inlägg var helt klart åt det positiva hållet. Jag tror inte att vi som vill samma sak; jämlikhet, respekt och en önskan om att inte behöva vara sin kropp, ska slåss. Tvärtom tror jag vi ska uppmuntra varandra, och få till en förändring. Stort tack för ett grymt bra inlägg, och har på er just vad sjutton ni själva än vill :)

Svar: Hej David! Va kul att du ger din syn på det och jag kan inte annat än hålla med. "Vi mot dem" är liksom inte the way to go. Tack för en fin och givande kommentar!
Linnea Henriks

Postat av: Maria Norèn

Publicerad 2014-05-01 23:17:55

Så underbart inlägg! Skulle även vara kul med ett inlägg om kvinnors (mest yngre) "gruppering" av sig själva. Såg nyligen en bild på Twitter med en lista över saker som"tjejer gör" och som är typiska "tjej grejer". Inte alls ett lika stort problem som det mansdominerande och kvinnoförminskande sämmhället, men ändå någonting som frustrerar mig något enormt. Då det blir ett Vi över kvinnor inte för att skapa samhörighet, utan snarare distans mellan män och kvinnor(tjejer och killar). Och som "vi" skapar själva. Nej usch, hatar när tjejer fördömer könsroller men samtidigt utövar och uppmuntrar dem( även om de förhoppningsvis gör detta omedvetet...).

Åter igen, Superduper inlägg, och även om de skulle sitta upp till armhålorna så är det inte som om det är någons buissness. Om ändå fler kunde vara lite mer politiskt korrekta angående personliga preferenser och vad som är "snyggt".

Svar: Jag känner precis som du, det är skrämmande hur det är, speciellt unga tjejer. Det är dags för tjejer och kvinnor att börja ta hand om varandra, istället för att agera som du skrev. Tack!
Linnea Henriks

Postat av: Jacob

Publicerad 2014-05-02 17:08:11

Tror den här killen endast menade att han inte tycker att det är snyggt med höga shorts, det är väl bara att ignorera om man inte håller med.

Svar: Ja det var precis det han menade. Jag skiter väll i shortsen, det var hur han uttryckte sig som jag störde mig på. Det är en känga till synen på kvinnor som finns lite överallt.
Linnea Henriks

Postat av: En liten tanke

Publicerad 2014-05-02 18:12:58

Hade du reagerat på samma sätt ifall det istället var en tjej som skrev att det är fult eller osexigt när killar har på sig t.ex mjukisbyxor och uppmanat dom att inte använda det?

Svar: Jag hade tyckt att det var töntigt, men jag hade inte reagerat på samma sätt. Eftersom villkoren inte är samma. Eftersom den manliga könsrollen får så mycket makt, kan våldta och ta sig friheter utan att bli ifrågasatt. Det tycker jag är fel, men du tycker vad du vill.
Linnea Henriks

Postat av: Fredrik

Publicerad 2014-05-02 18:19:38

Han tycker säkert så, och många män och kvinnor tycker så också. Men han talar inte för alla män, för det finns män som gillar lite hull också.
Hur kvinnor än gör, så är det alltid någon man som blir upphetsad, så det kan man inte komma ifrån.

Dessutom vill alla, både män och kvinnor känna sig attraktiva, och borstar tänderna för andras skull.

En tjej väljer själv hur hon vill klä sig, och ska inte få skit för det. Men om hon skulle klä sig sexigt i reklam, så får hon ofta skit för det av andra kvinnor, som vill dela ut horstämpel. Så det är inte så lätt att göra alla glada.

Burka vore en lösning, men det vore tråkigt om alla kvinnor var klädda som män brukar vara klädda... i samma slags svarta kostym.

Svar: Han talar inte för alla män, men för sig själv, och att den delas bevisar ju att fler tycker så. Folk kan bli upphetsade, men att tycka att det är ens rätt, att man ska ha rätt till en annans kropp är fel. Vi vill alla känna oss attraktiva, men vi måste få bestämma själva. Det är viktigt att man väljer själv, oavsett stora eller små shorts, och det gör man inte om män ska bestämma vad kvinnor ska ha på sig. Det sker undermedvetet, på grund av det samhälle som skapats.
Linnea Henriks

Postat av: vendelan.blogg.se

Publicerad 2014-05-02 19:11:39

Soft att se att det inte bara var jag som reagerade starkt som fan på detta! :)
Det betyder att det "dolda meddelandet" som man tidigare undermedvetet inte märkt i alla dessa texter och bilder som delas syns tydligare för allas ögon nu. Lite iallafall!

Svar: Härligt att höra att det inte bara är jag heller! Man får tänka påt hela tiden.
Linnea Henriks

Postat av: karolina Berg

Publicerad 2014-05-03 09:36:07

SÅ bra skrivet! Patriarkatet och könsrollerna är ett samhällsproblem som vi måste ta tag i igår. Roten till att få slut på alla våldtäkter och andra övergrepp är att få stopp på sånt här. Heja dig!

Postat av: Anders

Publicerad 2014-05-03 09:46:03

För min del har det ingen betydelse vad du eller någon klär sig i. Sen kan jag mycket väl tycka att för stora kläder är fult, men det är oavsett kön. Själv bryr jag mig inte ett jävla dugg om vad andra tycker om mina kläder, jag har på mig det jag vill, med några få undantag!

Dock reagerar jag över denna textbiten
"Det finns han som utövar härskarteknik mot en yngre kvinna på bostadsföreningsmötet, och så finns det hennes kille som säger "Sådär säger man inte till en tjej", som tar henne i handen och går därifrån. "

Tycker du underminerar den yngre kvinnans förmåga i att hon på något vis skulle behöva "skydd" av sin kille, när hon likväl kan ta eget ansvar för situationen.
Försöker alltid stå på den svagas sida, oavsett kön, men man måste framförallt ge människan en chans att själv stå upp för sig! Tyvärr är det inte alltid så lätt att som man se det ur en kvinnas perspektiv och se när Ni upplever det som kränkande, eller härskande, frågan är om den som utsätter någon för det ens alltid är medveten om det.

// Anders

Svar: Hej Anders. Angående det exemplet så var det så det gick till den gången, detta hände För några veckor senKvinnan ställde sig ju upp själv och gick ut, tillsammans med sin kille, men eftersom texten handlade till största delen om mäns agerande så tyckte jag att det var ett bra exempel. Självklart ska kvinnor själva säga ifrån, vilket vi gör så ofta vi törs. Det är inte alltid kvinnor ser maktstrukturerna heller, det är därför VI, män och kvinnor, måste se upp med vardagssexism och inlägg som det jag skrev om osv.
Linnea Henriks

Postat av: X

Publicerad 2014-05-03 10:37:23

Ville verkligen läsa inlägget då det verkade vettigt men kan inte ta en vit tjej som har en bindi på sig seriöst. Läs på om cultural appropriation tack.

Postat av: X

Publicerad 2014-05-03 10:37:23

Ville verkligen läsa inlägget då det verkade vettigt men kan inte ta en vit tjej som har en bindi på sig seriöst. Läs på om cultural appropriation tack.

Svar: 1. Det är inte jag (binditjejen) som har skrivit inlägget utan Linnea. 2. Du ska läsa inlägget för att att texten är bra, utseendet på skrivaren spelar ingen roll.
3. Jag får ha på mig vad jag vill.
4. Fett onödig komentar.
Linnea Henriks

Postat av: Tess

Publicerad 2014-05-04 00:19:43

Den naiva delen av mig hoppas att folk delat den som ett skämt utan att tänka på vad det innebär... sedan inser jag att det nästan är värre än att dela den för att man förstår och håller med. För just de omedvetna är oftast de som för en taskig syn på kön vidare. Alla gör vi tabbar ibland och alla kan inte förstå eller se allt. Men att vara öppensinnad och villig att lära sig är det väsentliga anser jag.

Svar: Bra där, jag menar inte att döma även om jag må varit upprörd. Öppensinnad och villig att lära sig tycker jag är allt man begära, även om alla gör misstag ibland.
Linnea Henriks

Postat av: Ida Henriksson

Publicerad 2014-05-04 16:22:38

Bästa inlägget på länge, you go girl!

Svar: Tack för fina ord!
Linnea Henriks

Postat av: anon

Publicerad 2014-05-04 17:01:52

Du är pinsam

Svar: Varsågod och tyck det.
Linnea Henriks

Postat av: Marcus

Publicerad 2014-05-05 16:55:13

"Det trycks på att alla killar oavsett ålder är män, stora starka osv. Att skriva "tjejer", det förminskar, ger en mycket yngre klang, osäkrare, svagare. Sätter sig i maktposition, nämen va? Ironi igen."

Det där är något som feminister tror och tycker. Män är ju större och starkare, oftast? Män kan bli starkare än vad kvinnor kan. Inte för att jag ser män som det bättre könet, utan för att män har naturligt högre testosteronnivåer. De andra punkterna är väl inte männens fel heller. Det är mera något som tjejer tycker. Sen att ALLA män är större/starkare är absolut helt fel, men i allmänhet så är de det.

Men visst har du annars rätt i det du säger, man ska få ha på sig vad man vill, och inte vad det motsatta könet tycker att du ska ha på dig. Men du tror att alla män som har på sig Adrian Hammond linne/halsband, snapback och örhänge tycker det är snyggt? Personligen inte, men eftersom så extremt många tjejer tycker om stilen (kanske inte du, men fortfarande väldigt populärt bland kvinnor), så kan det hända att jag anpassar mig åt vad dem tycker ändå. Självklart ska jag inte BEHÖVA göra det, men det blir så ändå. Oftast bryr jag mig inte om hur jag ser ut, men självklart vill man se bra ut när man går på hemmafest/krogen och du vet att det kommer vara kvinnor där.

Du har rätt till en stor del, men tycker alltid att feminister ska överdriva hur mycket män vill kontrollera och objektifiera kvinnor m.m.

Svar: Du verkar varken följa min ton eller min ironi/sarkasm i texten. Vissa yngre killar/män om man så vill tycker gärna att alla med snopp ska erhålla någon slags machostämpel och makt, det ska liksom höra till oavsett om personen är 5, 15 eller 50 år. "Stor och stark" var alltså sarkasm, ironi, ja du förstår. Det har inget med faktisk muskelmassa att göra.
Alla vill känna sig attraktiva, det har vi redan förstått. Alla är utsatta för krav i samhället, jag valde den här synvinkeln på ett samhällsproblem, attitydproblem, sexism och så kan vi prata om hur synd det är om männen i ett annat inlägg.

Jag tror att mycket, inte allt, upplevs som överdrivet just eftersom det finns patriarkala strukturer vi vuxit upp med och aldrig ifrågasatt förens nu. Därför kanske det upplevs som en överreaktion.
Linnea Henriks

Postat av: Louise

Publicerad 2014-05-05 18:11:16

Hoppas dem som kritiserar detta är förvirrade av skolstress eller helt enkelt är ironiska.

Det ligger inte bara på tjejer att kämpa på jämställdhet, männen måste också jobba för det om det ska gå, och tyvärr mister jag min tro på den delen när jag läser oavstående.

Jag skulle nog tagit åt mig faktiskt, jag är inte så förtjust i shortsen som han nämner i texten dock men inte skulle jag kritisera dem som har det, jag är mer för dem kortare men inte har jag det för att männen ska bli nöjda utan för att jag själv trivs i det. Tycker detta var fantastiskt bra skrivet även om min kommentar kanske vart lite halvt underlig och ostrukturerad, så kan det gå när man blir upprörd haha!

Postat av: Maja

Publicerad 2014-05-09 13:57:50

Haha det är säkert en tjej som skriv det!

Svar: Känner väl kanske att det är en av det manliga könet, eftersom det står "Vi män" i citatet.
Linnea Henriks

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alva, Linnea och Matilda. 16, 20 och 20. Vi skriver, fotograferar och experimenterar utan att riktigt veta exakt vad det är för något vi gör. Men vi gillar det, hoppas att ni också gör det.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela