M A N I A P H O B I A

UKRAINA Dag: III

Publicerad 2013-04-17 20:34:00 i Allmänt, Äventyr,

På söndagen sov vi. I stort sätt. 
Och åt mat... Jag har aldrig ätit så mycket mat i hela mitt liv som när jag var i Ukraina. Mamman stod och lagade nästa måltid medan vi satt och åt. Vi åt ungsbakad lax och grillad kyckling till frukost. Och så fortsatte det i princip varanna timme hela dagen. Tur att mamman lagade så god mat. Så fick jag höra att "Det vet man ju, att svenskar tackar nej fast de vill ha bara föra att vara artiga". Så min familj bara lastade på mig mat och godis.
Och min kära ukrainska pappa var väldigt noga att jag hade tofflor på mig. Även fast han inte kunde ett ord engelska så kom han alltid bärandes på dem och sa: "Matielda!" och pekade på dem. Han var gullig, pappan, jag gillade honom. 
Så fikade vi en hel del. Nästan varje dag var vi på den ukrainska versionen av "Starbucks". 
Vi var mcyket med min ukrainares kusiner också. Dem gillade jag verkligen. Den äldre kunde bra engelska och vi pratade om allt, har aldrig i hela mitt liv träffat någon som pratar så mycket med sån energi. Vi hann gå igenom det mesta här i livet, första gången jag träffade henne satt jag mest och gapade. Hon gjorde intryck den bruden.
En bild som inte alls gör kyrkan rättvisa. Mörkt och taskig systemkamerainställnigskunskap gav en dålig bild, men ville ha med den ändå. De hade väldigt vackra kyrkor, och varje gång vi åkte förbi en kyrka gjorde pappan korstecknet. Också fint på något sätt.
 
/M
 

 



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alva, Linnea och Matilda. 16, 20 och 20. Vi skriver, fotograferar och experimenterar utan att riktigt veta exakt vad det är för något vi gör. Men vi gillar det, hoppas att ni också gör det.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela